Stadslogistiek voor

Ontvangers

Samen op weg naar een duurzame stad

Stadslogistiek is een nieuwe manier van goederenbezorging, een milieuvriendelijke oplossing die de stedelijke distributie duurzaam, leefbaar én toekomstgericht maakt. Leveranciers brengen de goederen naar een stadshub en wij bundelen de bestellingen en bezorgen deze met emissievrije voertuigen naar jouw locatie. Zo dragen we direct bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van je bedrijf en verbeteren we de leefbaarheid van de stad! We hebben een duidelijk stappenplan waardoor jouw organisatie vandaag nog aan de slag kan met duurzame logistiek!

Schone stadslogistiek als de nieuwe norm.

Aan de bundeling van goederenstromen zitten grote voordelen: het zorgt voor minder logistieke bewegingen per leverancier, minder verkeersdrukte in de binnenstad, schonere lucht en reductie van de CO₂-uitstoot.

Daarnaast scheelt het voor zowel leverancier als ontvanger veel tijd: de leverancier hoeft de stad niet meer te doorkruisen voor kleine leveringen en de ontvangers ontvanger maar één of twee bezorgingen per week.

man opent een pakketje

Bekijk hier hoe intiatiefnemers in Den Haag

zijn gestart met Stadslogistiek

Helpt jouw bedrijf de nederlands steden?

Veelgestelde vragen

Welk type goederen zijn geschikt voor belevering vanaf een stadshub?

Alles wat op een pallet, rolcontainer of in een regulier pakket past is geschikt voor bezorging via een stadshub. Belevering vanaf een stadshub is met name geschikt voor facilitaire goederen zoals koffie en printpapier, maar we bezorgen ook kleding en bouwmaterialen.

Wat kost het?

PostNL heeft drie verschillende inkoopmodellen. In sommige gevallen neemt de leverancier de extra kosten op in zijn tarieven, in andere gevallen betaalt de ontvanger. Wij rekenen een tarief per ladingdrager. Het is ook mogelijk om de kosten tussen de ontvanger en leverancier te verdelen. Lees meer in onze whitepaper.

Hoeveel CO₂ / kilometers kan ik besparen of welke impact heeft het op mijn footprint?

Wij rijden met volledig emissie-vrije voertuigen. Elke rit is dus 100 procent besparing op CO₂. Daarnaast zetten wij in op reductie van het aantal kilometers door zoveel mogelijk met volle vrachtwagens te rijden. Voor de Hogeschool van Amsterdam besparen we al ruim 50.000 gereden kilometers per jaar. Zo dragen we bij aan een betere leefomgeving in de stad.

Met wie sluit ik een contract af?

In de meeste gevallen maken wij afspraken met jouw leveranciers. Je behoudt zelf het contract met je huidige of nieuwe leverancier.

Kan ik ook aansluiten op een stadshub wanneer het contract met mijn leverancier nog loopt?

Ja, dat kan. We gaan dan samen in gesprek met jouw leverancier om de mogelijkheden te bespreken.

Heb ik nog steeds vrije keuze in de leverancier voor mijn facilitairen goederen?

Ja, wij kunnen samenwerken met alle leveranciers. Het implementatietraject gaat sneller met leveranciers waar wij reeds een contract mee hebben.

Wat zijn de bezorgtijden? Of aflevertijden?

Wij bezorgen op werkdagen tussen 08.00 uur en 17.00 uur.

Hoe zit het met de aansprakelijkheid?

De afspraken over aansprakelijkheid tussen jou en jouw leverancier blijven ongewijzigd.

Leveren jullie ook vers/gekoeld?

Nee, op dit moment zijn onze zero-emissie voertuigen niet ingericht op gekoelde leveringen. Wij verwachten in de toekomst deze optie wel toe te voegen. 

Wat is de looptijd van een project?

De looptijd van een project wordt bepaald door meerdere factoren, er zijn veel partijen bij betrokken. Houd rekening met enkele maanden van eerste verkenning tot start bezorging. 

Waar kun je onze stadshubs vinden?

We zijn op dit moment al in meer dan 6 steden te vinden.

Amersfoort Den Haag
Nijmegen Tilburg
Utrecht Zuid-Limburg

 

Stadslogistiek werkt al met meer dan

20 leveranciers samen.

Portretfoto van Suzanne Debrichy

Liever direct contact? Bel Suzanne Debrichy (Manager Business Development) op telefoonnummer 088 868 6658.

Samenwerking met vertrouwde partners