Stadslogistiek voor

Verzenders

Duurzame bezorging in de binnensteden

man opent een pakketje

Ben jij klaar voor de toekomst?

Steden worden alsmaar drukker en verkeers-opstoppingen nemen toe. Gemeenten krijgen vanaf 2025 de mogelijkheid om gebieden in te stellen waar op termijn alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die zero-emissie rijden.

Steeds vaker ook nemen grote organisaties duurzame logistiek op in hun inkoopbeleid. Dit heeft grote gevolgen voor veel vervoerders. Belangrijk dus om je nu al voor te bereiden.

Samen de logistiek verduurzamen

Stadslogistiek verbindt ontvangers en verzenders die een bijdrage willen leveren aan een beterleefklimaat in de stad. Meer dan 20 leveranciers zijn al aangesloten bij onze Stadshubs. Wil jij ook jouw goederen duurzaam laten bezorgen?

PostNL biedt leveranciers en vervoerders een zero-emissie lastmile transport. Onze ervaren medewerkers zijn een vertrouwd gezicht voor jouw klanten. Natuurlijk kun je gebruik maken van innovatieve IT infrastructuur die je van PostNL gewend bent. Stadslogistiek is beschikbaar in 7 steden. Elk jaar voegen we nieuwe stadshubs toe om in 2025 in 25 steden zero-emissie te bezorgen. Zo ben je nu al verzekerd van een toekomstbestendige en klantvriendelijke oplossing.

Helpt jouw bedrijf de nederlands steden?

Veelgestelde vragen

Welk type goederen zijn geschikt voor belevering vanaf een stadshub?

Alles wat op een pallet, rolcontainer of in een regulier pakket past is geschikt voor bezorging via een stadshub. Belevering vanaf een stadshub is met name geschikt voor facilitaire goederen zoals koffie en printpapier, maar we bezorgen ook kleding en bouwmaterialen.

Wat kost het?

PostNL heeft drie verschillende inkoopmodellen. In sommige gevallen neemt de leverancier de extra kosten op in zijn tarieven, in andere gevallen betaalt de ontvanger. Wij rekenen een tarief per ladingdrager. Het is ook mogelijk om de kosten tussen de ontvanger en leverancier te verdelen. Lees meer in onze whitepaper.

Hoeveel CO₂ / kilometers kan ik besparen of welke impact heeft het op mijn footprint?

Wij rijden met volledig emissie-vrije voertuigen. Elke rit is dus 100 procent besparing op CO₂. Daarnaast zetten wij in op reductie van het aantal kilometers door zoveel mogelijk met volle vrachtwagens te rijden. Voor de Hogeschool van Amsterdam besparen we al ruim 50.000 gereden kilometers per jaar. Zo dragen we bij aan een betere leefomgeving in de stad.

Met wie sluit ik een contract af?

In de meeste gevallen maken wij afspraken met jouw leveranciers. Je behoudt zelf het contract met je huidige of nieuwe leverancier.

Kan ik ook aansluiten op een stadshub wanneer het contract met mijn leverancier nog loopt?

Ja, dat kan. We gaan dan samen in gesprek met jouw leverancier om de mogelijkheden te bespreken.

Heb ik nog steeds vrije keuze in de leverancier voor mijn facilitairen goederen?

Ja, wij kunnen samenwerken met alle leveranciers. Het implementatietraject gaat sneller met leveranciers waar wij reeds een contract mee hebben.

Wat zijn de bezorgtijden? Of aflevertijden?

Wij bezorgen op werkdagen tussen 08.00 uur en 17.00 uur.

Hoe zit het met de aansprakelijkheid?

De afspraken over aansprakelijkheid tussen jou en jouw leverancier blijven ongewijzigd.

Leveren jullie ook vers/gekoeld?

Nee, op dit moment zijn onze zero-emissie voertuigen niet ingericht op gekoelde leveringen. Wij verwachten in de toekomst deze optie wel toe te voegen. 

Wat is de looptijd van een project?

De looptijd van een project wordt bepaald door meerdere factoren, er zijn veel partijen bij betrokken. Houd rekening met enkele maanden van eerste verkenning tot start bezorging. 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Portretfoto van Suzanne Debrichy

Liever direct contact? Bel Suzanne Debrichy (Manager Business Development) op telefoonnummer 088 868 6658.